Wat betekent AIDA?

AIDA betekent Attention, Interest, Desire, Action

AIDA is een marketing term, of eigenlijk een marketing model. Het beschrijft dat een reclame uiting altijd deze vier stappen moeten bevatten. De eerste publicatie van het model stamt uit 1925. Het AIDA model moet in de stappen doorlopen worden, het mag echter ook in een complete campagne doorlopen worden en het hoeft dus niet allemaal in 1 uiting te doen. De A van Attention (maar ook vaak Awareness) gaat om de aandacht te trekken van de consument. Het doel is dus om de aandacht van de mogelijke klant te krijgen. De Interest gaat vooral om de belangstelling voor je product, of de verandering. Je zorgt ervoor dat de consument interesse krijgt in je product door de positieve kanten ervan duidelijk te maken. Desire gaat om het verlangen of voorkeur voor je merk of product. De initiële interesse is dus inmiddels een verlangen of voorkeur geworden. Daarna is het de stap van de Action: de consument moet klant worden en het product kopen. Het model is echter aan verandering onderhevig, en mensen geven er de eigen draai aan. Vaak is de S van Satisfaction erbij betrokken: want een tevreden klant komt terug en komt nog meer prodcuten afnemen. In sommige versies komt ook de C van Conviction naar boven: na de interesse gewekt te hebben van de klant moet een reclame overtuigend werken.

Afbeelding afkomstig van:
http://pushqr.com/about/


Laat een bericht achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.