Wat is Duty of Care?

Duty of care is zorgplicht voor de werknemer

De Duty of care is de plicht die je als werkgever hebt om voor je werknemers te zorgen als die een reis naar het buitenland maakt. Deze plicht gaat verder dan het regelen van een hotel of zorgen dat de nodige inentingen geregeld zijn. Veel bedrijven hebben geen regels of procedures voor deze plicht. Wettelijk gezien heb je als werkgever de zorgplicht voor een zakenreiziger vanaf het moment van vertrek van deze zakenreis: dat betekent dus dat de zorgplicht al start als de persoon het huis verlaat. Dus het reisgedeelte in Nederland hoort ook al bij de Duty of Care. Natuurlijk zijn er bedrijven die gespecialiseerd zijn in zakenreizen maar dat neemt niet weg dat je als werkgever altijd eindverantwoordelijk bent. Het is verstandig om vooraf na te denken over mogelijk problemen, zo kun je ze voorkomen i.p.v. later met de problemen opgezadeld te zitten. Een voedselvergiftiging kan langdurig vervelend zijn, maar is vaak ook te voorkomen door de juiste voorlichting. Heb je als bedrijf veel zakenreizen dan is het verstandig om gebruik te maken van een Travel Management Company: dit is een bedrijf dat focused op de gehele zakenreis. Dit soort bedrijven zorgen ervoor dat de zakenreiziger altijd de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft: loopt er een meeting uit en moet er een vlucht omgeboekt worden, of gaat alles juist sneller dan verwacht en is men een dag eerder klaar? Dit hoef je als bedrijf zelf niet te regelen, dit kan de Travel Management Company prima voor je doen doordat ze de ervaring, de mensen en de tools hebben om dit makkelijk en snel te regelen. Uiteindelijk zorgt dit voor een goed gevoel bij de zakenreiziger, bij u als werkgever en het is verder geen belasting op de andere medewerkers (dus waarschijnlijk goedkoper).



Laat een bericht achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.