Wat zijn duurzame relatiegeschenken?

Duurzame relatiegeschenken zijn verantwoorde geschenken

Een relatiegeschenk is een cadeau of geschenk dat je geeft aan een zakenrelatie. Een bedrijf geeft vaak een relatiegeschenk om de dankbaarheid te tonen voor de afgelopen periode, het is een blijk van waardering voor in principe de omzet die gemaakt is dankzij de klant. Wanneer het op deze manier omschreven is, dan lijkt het vaak alsof het dure geschenken zijn, maar dat is zeker niet altijd het geval. Wellicht was dit vele jaren geleden wel het geval, maar tegenwoordig is een relatiegeschenk meer een weggevertje. Vele relatiegeschenken worden vooral gebruikt ter promotie van het eigen bedrijf: denk aan de pen die je gratis krijgt bij een bestelling, de stressballen of doosjes met pepermuntjes die je krijgt op een congres. Het zijn allemaal relatiegeschenken die als doel hebben om de naamsbekendheid van het bedrijf te vergroten. De bedrijfsnaam (en/of logo) staan dan ook vaak afgebeeld op het item.

Relatiegeschenken zijn zeker al een bepaalde tijdsgeest gebonden, en in deze tijd staat het milieu en duurzaamheid hoog op de agenda en in de publiciteit. De trend is dan ook duurzame relatiegeschenken. Want wees eerlijk, de meeste traditionele relatiegeschenken zijn misschien niet zo heel duurzaam en eindigen vaak bij het afval: de meeste mensen hebben pennen genoeg, en die klassieke stressbal kennen we inmiddels ook. Het beste voorbeeld van een duurzaam relatiegeschenk is wellicht de tas of shopper: toen de overheid besloot om plastic tasjes in de ban te doen en niet zomaar bij winkels weg te geven stappen steeds meer bedrijven over op een milieuvriendelijke variant. Voor sommige winkels zijn papieren tassen geschikt en makkelijk te bestellen met eigen opdruk, maar voor wat zwaardere boodschappen is een jute tas wellicht een beter alternatief. Maar het assortiment is natuurlijk veel groter, wat te denken van een bedrukte Dopper: dit is beter voor het milieu want mensen hoeven geen plastic waterflesjes meer te kopen, maar ook beter voor de gebruiker zelf omdat die nu wat vaker een slok water neemt i.p.v. zoete frisdrank. En wat is nu betere reclame dan het feit dat mensen dagelijks in aanraking komen met je merknaam/logo? Maar ook de collega’s en vrienden zien mensen drinken uit je duurzame waterfles. Dit is dus een win-win-win situatie!

En om iedereen nu zomaar een Dopper weg te geven is misschien een beetje duur, dus er zijn ook wel goedkopere en toch duurzame geschenken te vinden. Dus de klassieke (bal)pen is er ook in een duurzame variant, of wat dacht je van een bio potlood. Of gewoon een lekker makkelijk notitieblokje (inclusief pen) in verschillende kleuren (passend bij je bedrijfskleuren wellicht) te verkrijgen.

Afbeelding:
Van Helden


Tags: , , , , , , ,

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.