Wat is een fietstrainer?

Een fietstrainer helpt bij het trainen van de beenspieren

Ben je momenteel aan het revalideren en ben je al begonnen met lopen met de rollator? Dan helpt het je om je beenspieren te trainen met een fietstrainer. Door elke dag even een aantal oefeningen te doen stimuleer je de opbouw van je beenspieren.
Trainen met een fietstrainer hoeft helemaal niet zwaar te zijn. De meeste fietstrainers bieden namelijk diverse standen van licht naar zwaar.

Revalideren met een fietstrainer

Als je al wat stappen kunt zetten met de rollator maar het allemaal nog niet zo snel lijkt te gaan, helpt het zeker om oefeningen te doen met een fietstrainer. Hierdoor versnel je het proces door het aansterken van je beenspieren waardoor het lopen ook snel beter gaat. Er zijn verschillende soorten fietstrainers, maar vrijwel elke fiets is geschikt om je beenspieren aan te sterken.

Fietstrainer oefeningen die direct helpen

Omdat je graag wil dat je beenspieren aansterken zodat je zo snel mogelijk kan lopen zonder rollator, is het belangrijk dat je oefeningen doet op de fietstrainer die je beenspieren versterken. Om je direct op weg te helpen geven we je alvast een goede oefening die gebaseerd zijn op spieropbouw.

Spierkracht opbouwen 35 rotaties per minuut

Als je voor het eerst gaat fietsen kan dat behoorlijk zwaar zijn. Je spieren zijn nog niet sterk genoeg om veel vermogen te verdragen. Daarom is het belangrijk dat je licht begint.

De eerste oefening start met het opwarmen van je spieren. Dat is belangrijk om blessures en schade te voorkomen. Begin daarom eerst met 10 minuten rustig trappen op de lichtste stand van de fietstrainer. Het is de bedoeling dat je spieren warm worden maar je mag er niet van buiten adem raken.

Als de 10 minuten om zijn zet je de fietstrainer op 35 rotaties per minuut en blijf je nog steeds rustig trappen. Het is namelijk niet de bedoeling dat je je spieren gaat forceren.

Hou het trappen op 35 rotaties per minuut ongeveer 5 minuten vol en ga daarna weer terug naar de lichtste stand. Dit doe je dan 2 minuten om je spieren even wat rust te geven. Daarna herhaal je de 35 rotaties per minuut nog een keer maar dan doe je het 3 minuten.

Als laatste fiets je dan nog 10 minuten rustig uit en heb je de oefening voltooid. Als je deze oefening 1 of 2 keer per week kunt doen, draagt dat al veel bij aan je revalidatie.

Als je niet zeker bent of deze oefening voor jou geschikt is, is het een goed idee om de arts of fysiotherapeut om advies te vragen.



Tags: , , , , , , , , , , , ,

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.