Wat is een halterstang?


Een halterstang is een stang

Een halterstang is de stang die gebruikt wordt voor krachttraining. In principe is een halterstang eigenlijk gewoon een staaf waar gewichten aan gehangen kunnen worden. De internationale term voor een halterstang is ook wel ‘barbell’. Deze halterstang zelf (dus zonder gewichten) is voor sommige mensen al een goed begin om de spieren te trainen: de losse stang kan tussen de 10kg en 30kg zijn. De halterstang zelf moet natuurlijk heel stevig zijn, want er komen aan beide kanten gewichten te hangen en in het midden pak je hem zelf beet om te tillen. De halterstang moet dus van hoge kwaliteit zijn, als je met wat hogere gewichten wilt trainen (voor een beginneling is een mindere kwaliteit wellicht nog een optie). De halterstang (of eigenlijk, het geheel van gewichten met stang) wordt vooral gebruikt om het bovenlichaam te trainen: de borstspieren, biceps, triceps en buikspieren. De halters worden dan ook vaak gebruikt in combinatie met een halterbank, voorral bekend van het bankdrukken. Een voordeel van een halterbank is dat het ingebouwde haltersteunen heeft, zodat je de halterstang neer kunt leggen. De halterbank is vooral bekend van het bankdrukken (bench press): dit is een oefening waarbij je ligt op de halterbank en vanuit deze liggende positie pak je dan de halterstang vast. Hierna breng je deze omlaag naar je borst waarna je je kracht gebruikt om het weer omhoog te duwen. Deze oefening wordt veel gebruikt bij bodybuilding, maar ook fitnesstraining en krachttraining is bekend met deze manier van trainen. Door het bankdrukken kun je borst, schouder en armen trainen. De halterbank kan daarnaast ook voor andere oefeningen gebruikt worden, denk bijvoorbeeld aan push-ups, sit-ups of beenlift oefeningen. Een en ander hangt natuurlijk wel af van het type halterbank dat je aanschaft. Bij de aanschaf is het dus handig om te bedenken wat je in de toekomst wilt bereiken en alvast voorbereid aan de gang te gaan.

De halterstang zelf kun je naast het bankdrukken ook gebruiken bij het doen van squats of pull ups. Afhankelijk van je niveau bepaal je hoeveel gewicht je gebruikt met de halterstang. Als beginneling begin je dus met een laag (of geen) gewicht en je kunt dit langzaamaan steeds verhogen en op die manier blijven trainen en je eigen spierkracht verbeteren. Door gebruik te maken van een halterstang kun je borstspieren vergroter/sterker maken, en de lengte van de halterstang kan hierbij bepalend zijn: hoe langer de halterstang is, hoe hoger de belasting voor je spieren is (en hoe groter het trainingseffect zal zijn).



Tags: , , , , , , , , , , ,

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.