Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet is een dieet zonder koolhydraten

Er zijn tegenwoordig allerlei manieren om af te vallen. Je kunt extra bewegen, calorieën tellen of minder vette voeding eten. Waarom zou je het koolhydraatarm dieet volgen? Omdat wetenschappelijk is bewezen dat het koolhydraatarm dieet zeer effectief is.

Dit heeft te maken met het feit dat glucose primair wordt aangebroken als energiereserve door het menselijk lichaam. Deze reserve wordt met koolhydraten (suikers) aangevuld. Komt deze reserve aan een eind? Dan zal het lichaam overstappen op het verbranden van vet. Hier gaat de voorkeur van ons lichaam niet naar uit, want als onze glucosevoorraad wordt aangevuld, zal het lichaam automatisch terugschakelen. Wanneer je gewicht wilt verliezen, maak je gebruik van dit mechanisme.

Wat eet je bij een koolhydraatarm dieet?

Bij een koolhydraatarm dieet, wordt er uitsluitend gefocust op koolhydraatarme voeding. Aardappelen, rijst, pasta en brood kom je daardoor in zeer beperkte mate tegen in het koolhydraatarm dieet. Tegelijkertijd wordt er meer van bepaalde voedingsstoffen gegeten. Denk aan groente, fruit, eiwitrijke voeding en voeding met gezonde vetten. Het lichaam haalt voldoende energie uit deze voedingsstoffen om ons aan de gang te houden. Tegelijkertijd wordt het vetverbrandingsproces geactiveerd en kun je gemakkelijker gewicht verliezen.

Voor- en nadelen van het koolhydraatarm dieet

Aan het koolhydraatarm dieet kleven verschillende voor- en nadelen. Op basis daarvan kun je afwegen of het koolhydraatarm dieet bij je past.

Voordelen:

  • Wetenschappelijke studies hebben aangetoond, dat het koolhydraatarm dieet effectiever is dan andere soorten diëten. Bijvoorbeeld in vergelijking met diëten waarbij de beperking op calorieën of vetten ligt.
  • Als je enkele weken met het koolhydraatarm dieet bezig bent, zal er sneller een verzadigd gevoel zijn en is er minder behoefte aan koolhydraatrijke voeding. Zo is het gemakkelijker om dit dieet vol te houden in vergelijking met een dieet waarbij calorieën worden vermeden.
  • Door te focussen op groente, fruit, eiwitten en (gezonde) vetten, kun je het voedingspatroon een impuls geven. Dit soort voeding is beter dan de (bewerkte) (koolhydraatrijke) voeding die je bij supermarkten vindt.

Nadelen:

  • Wanneer je met koolhydraten mindert, bestaat de kans dat je jezelf sloom en vermoeid voelt. Door meer koolhydraten aan jouw dieet toe te voegen, kun je dit gevoel verminderen. Belangrijk is om hierin de juiste balans te vinden.

Hoe kun je starten met het koolhydraatarm dieet?

Door middel van voedingslijsten op websites als HappyHealthy.nl, kun je direct zien wat je wel en niet eet. Ook kun je allerlei recepten en complete weekmenu´s op dit soort websites vinden. Dit maakt het veel gemakkelijker om het dieet vol te houden. Op deze manier heb je voldoende houvast om het koolhydraatarm dieet zelfstandig te doorlopen.

Tags: , , , , , , ,

Laat een bericht achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.