Wat is slamming?

Slamming is lijnkaping

Slamming of lijnkaping is het omzetten van een telefoonaansluiting naar een andere aanbieder zonder dat je daar uitdrukkelijke toestemming voor hebt gegeven. Een andere telefoonaanbieder mag niet zonder toestemming een abonnement overnemen, telefoonaanbieders hebben afspraken gemaakt om dit te voorkomen.
Krijg je telefonisch een aanbieding voor een ander contract, pas dan op want 1 keer JA zeggen is genoeg om vast te zitten (een handtekening is niet vereist). De meeste mensen komen er pas achter dat ze slachtoffer zijn geworden van slamming als ze de nieuwe factuur ontvangen of een afscheidsbrief van de oude aanbieder. Consumenten zijn sinds 2014 wat beter beschermd omdat er ook een schriftelijke bevestiging nodig is, voor zakelijke gebruikers is dat (nog) niet het geval. Het is niet alleen vervelend als je last hebt van slamming, door overstapboetes of juridische kosten kan het ook nog een behoorlijke kostenpost worden. Vraag dus na of iemand belt namens een bepaalde partij of echt als medewerker van een telecomaanbieder, en gebruik de woorden JA of NEE niet. Ben je toch slachtoffer geworden neem dan zo snel mogelijk contact op met de (nieuwe) aanbieder en geef aan dat u niet met deze aanbieder wilt bellen en dat er sprake is geweest van slamming.

Een Amerikaans filmpje over slamming, in Nederland zijn er natuurlijk andere regels en gebruiken, maar principe is hetzelfde.



Laat een bericht achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.