Wat betekent NPS?

NPS betekent Net Promoter Score

De Net Promotor Score is een manier om de loyaliteit van klanten van een organisatie te kunnen meten. NPS is in 2003 ontwikkeld door Satmetrix, Bain&Company en Fred Reichheld, waarbij de achterliggende gedachte was dat mensen geen zin hebben in lange vragenlijsten. Veel kleinere en grotere bedrijven gebruiken inmiddels de NPS op de klantloyaliteit inzichtelijk te maken en daarbij ook stappen te ondernemen om deze te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een hoge NPS heel loyale klanten hebben die vaker een herhalingsaankoop doen. De NPS is dus een metric die aangeeft in hoeverre de producten en de dienstverlening de moeite waard zijn om aan je vrienden door te vertellen. De NPS gaat dan ook uit van deze ene belangrijke vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat u, op een schaal van 0 tot 10 dit bedrijf zal aanbeveln aan familie, vrienden of collega’s?

Laat een bericht achter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.